Proiectele “moștenite” de Coliban: între mit și realitate

Proiectele “moștenite” de Coliban sunt un mit al membrilor coaliției PNL-PSD care au intrat în campanie electorală și nu au decât interesul de a realiza restaurația. Lor nu le pasă de brașoveni, ci doar de interesele personale și de grup. Acesta este adevărul. Dar să vorbim despre cât de capabili sunt să dezvolte proiecte pentru brașoveni.

Este de-a dreptul ilar ca un om care este viceprimarul Brașovului în tot acest mandat și a fugit mereu de responsabilități să vorbească despre proiecte. Acesta este adevărul: viceprimarul PNL nu s-a achitat de sarcini, muncește, dar mai mult chiulește și se sustrage sistematic de la votul privind revocarea sa din funcție din octombrie. Ia lună de lună un salariu brut de 27.600 de lei din banii brașovenilor degeaba. Solicitarea de revocare are un singur motiv: PNL să dea un viceprimar dornic să muncească pentru comunitatea brașoveană, nu doar să stea la poze. 

E absolut normal ca noul primar să continue proiectele comunității începute în mandatele anterioare dacă ele sunt cu adevărat utile. Referitor la proiectele “moștenite”, primarul Coliban a trebuit să repare substanțial multe dintre acestea. 

Nivelul de seriozitate și profesionalism al vechii administrații era unul scăzut. Un exemplu grăitor în acest sens ar fi reparația podului de la Fartec, care a durat șapte ani și a generat costuri suplimentare de peste 10 milioane de lei.

Garajul RATBV, așa cum era proiectul fostei administrații, era un proiect făcut pe genunchi: ar fi fost din tablă, fără stații de încărcare, fără stații de depanare și ar fi costat exagerat

Cum s-ar fi putut realiza un garaj din tablă în condițiile în care RATBV, aproape integral electrică, are nevoie de structuri de beton? Cum s-ar fi putut face un garaj pentru autobuze electrice, dar fără stații de încărcare? Cum s-ar fi putut face garajul pentru flota RATBV fără stații de spălare și depanare? Oare cât de mândri sunt cei din PNL când vorbesc despre un proiect, așa cum l-a făcut fosta administrație, care nu respectă reglementările stricte pe partea de siguranță la incendii?!

Acesta este nivelul de seriozitate și profesionalism al administrației PNL. Proiecte făcute pe genunchi. Au recepționat un studiu de fezabilitate prost făcut care prevedea un deviz general total de 76 de milioane de lei. Când s-a ajuns la partea de proiectare și avizare s-a ajuns la un deviz de 290 de milioane. Aproape de patru ori mai mult decât estimarea inițială. Primarul Coliban a apelat la servicii de cost control și de la 290 de milioane de lei, cât era devizul, a ajuns la sub 200 de milioane de lei. Primarul USR a economisit 100 de milioane de lei, fără a renunța la calitate. 

Parcul de la Iepure ar fi exclus accesul unor categorii de brașoveni și i-ar fi predispus la accidente

Proiectul parcului de la Iepure a fost preluat de la vechea administrație și a fost refăcut de la zero pentru că prezenta numeroase probleme. Funcțiunile propuse în noul parc reprezentau fie pericole, fie restricționau accesul anumitor categorii. O pistă pentru biciclete dedicată copiilor era amplasată în pantă și i-ar fi expus la pericole. Aleile pietonale erau prevăzute cu trepte, fără rampe, inaccesibile pentru persoanele cu probleme locomotorii. Pistele pentru acrobații cu bicicletele se intersectau cu aleile pietonale. Așa cum era realizat proiectul, ar fi exclus accesul unor categorii de brașoveni și pe toți i-ar fi expus la nesiguranță. 

În plus, amplasamentul parcului este în zona a două rezervații naturale: Muntelele Tâmpa și Dealul Piscul Vechi. Din start, natura amplasamentului impunea necesitatea unei vegetații perene care să contribuie la păstrarea biodiversității zonei. Însă, vegetația propusă era una total nepotrivită. Cu implicarea comunității brașovene, proiectul a fost refăcut și va fi deschis în curând, atunci când totul va fi așa cum trebuie.

Proiectele fostei administrații privind traseele de biciclete nu îndeplineau condițiile de conformitate și nu au fost suficient de bune pentru a primi avizele Poliției

Traseul 1 și Traseul 2, numite așa de cineva fără inspirație, au fost ajustate pentru a fi conforme și pentru a îndeplini condițiile impuse de Poliția Română. 

Fostul primar Scripcaru se lăuda cu 35.8 kilometri de piste marcate pentru biciclete, dar acestea nu se puteau numi piste de biciclete. Erau vopsite pe trotuare înguste, prin spatele parcărilor în spic, nu aveau trasee fluide și nu aveau dimensiunile necesare pentru a îndeplini criteriile minime de conformitate. A fost nevoie de timp pentru a realiza piste conforme și de multe demersuri birocratice la instituțiile avizatoare. 

De ce a intervenit primarul Coliban? Pentru că își dorește piste conforme, sigure, pe care să se deplaseze brașovenii cu plăcere, să fie cu adevărat o alternativă pentru transportul prin oraș. După refacerea proiectelor, vorbim de piste de 3 metri lățime, dublu-sens, plus 50 de centimetri zonă de siguranță, delimitare fizică față de partea auto prin elemente de cauciuc. În plus, noile piste nu mai trec prin spatele parcărilor, o condiție foarte importantă pentru siguranța bicicliștilor. 

Primarul Coliban a realizat pentru bicicliștii din Brașov într-un mandat mai multe decât fosta administrație PNL/PDL + PSD în patru mandate: Masterplanul Velo, Calea Verde, obținerea finanțării pentru alte patru trasee prin PNRR și refacerea Traseelor 1 și 2. O parte dintre ele intră în execuție în acest an, altele vor fi realizate anul viitor. 

Proiectul podului hobanat a fost “tras pe linie moartă” pentru că are un cost de 55 de milioane de euro și nu rezolvă problemele de trafic ale Brașovului

Această investiție nu este agreată de brașoveni, este prea scumpă, devizul este de 55 de milioane de euro și nu are nici sursă de finanțare. Dacă ar fi fost utilă pentru brașoveni, ar fi trebuit să fie realizată din bugetul local. 

Concluzia la care au ajuns specialiștii de la Ordinul Arhitecților din România – filiala Brașov Covasna Harghita este că soluţia tehnică propusă generează o investiţie de mare anvergură care are un potenţial limitat de a rezolva marile problemele ale oraşului. “Amplasamentul propus pentru pasaj, împreună cu forma de T pe care acesta îl formează cu Bulevardul Gării, pare să favorizeze numai o parte mică din zona de la nord de linia de cale ferată, deci are numai un efect local. Aşadar, apreciem că soluţia tehnică propusă generează o investiţie de mare anvergură care are un potenţial limitat de a rezolva marile problemele ale oraşului”. Pe scurt, podul hobanat ar avea efecte pozitive pentru o zonă mică din cartierul Tractorul, dar ar genera o problemă de trafic la Bulevardul Gării.

În plus, nu corespunde actualelor cerințe de mobilitate ale Brașovului nefiind prevăzute benzi speciale pentru biciclişti şi pentru transportul în comun, care sunt o prioritate la ora actuală în orice oraș civilizat.

Drumul de legătură Cărămidăriei – Poiana Brașov nu era nicidecum o alternativă la Drumul Poienii. Era despre interesele PNL și ale camarilei lor

Conform proiectului, ar fi fost distruse 4.6 hectare de pădure pentru un drum care nu ar rezolva problema de trafic a Drumului Poienii. Nu are cum să fie o alternativă pentru accesul în Poiana Brașov, așa cum se menționa în proiect, din moment ce traficul s-ar vărsa în Drumul Poienii, mai sus de bazinul de apă, la intersectarea cu strada Piscului și Aleea Dealul Spirii. Problema de circulație n-ar fi rezolvată pe Drumul Poienii, însă s-ar crea probleme noi de trafic, poluare și disconfort în zona Cărămidăriei. 

Circul pe care-l face PNL în jurul acestui proiect are de-a face cu interese care nu sunt ale brașovenilor. Așa cum zicea proiectantul, pentru proiectarea acestui drum, capetele drumului au fost stabilite ca obligatorii de fosta administrație Scripcaru. Proiectantul nu putea alege alte capete și tot ce a făcut este să traseze cea mai realizabilă variantă de drum, ca lucrări și costuri. 

Interesele PNL legate de dealurile din proximitatea centrului Brașovului se cunosc de mulți ani. Amintim de șantierele ilegale de pe dealurile din Șchei, la care fosta administrație PNL a închis ochii până s-au revoltat brașovenii. Drumul forestier de pe Gorița, prin care se dorea distrugerea unei păduri dragi brașovenilor. Și multe altele.  

Primarul Coliban are cel mai ambițios plan de investiții în infrastructura educațională preșcolară între orașele mari din țară

PNL, prin viceprimarul fără atribuții, clamează paternitatea proiectului creșei de la Apollo. Dar omite să vorbească despre faptul că din 2002 se dezvoltă accelerat cartiere noi în Brașov și administrația din care a făcut parte și până în 2020 n-a construit nicio creșă și grădiniță acolo. Asta e realitatea, nu le-a păsat de copii. 

Brașovul derulează cel mai amplu proiect de construire de infrastructură dedicată educației ante și preșcolare. Sunt, în acest moment, în diferite stadii de implementare, patru creșe și șase grădinițe care vor acoperi o mare parte din cererile din toate cartierele.

Obiectivul administrației Coliban este unul foarte clar: în câțiva ani, să existe creșe și grădinițe pentru toți copiii preșcolari din Brașov, indiferent de cartierul în care locuiesc.

Sala Polivalentă – un proiect necesar. Primarul Coliban a realizat proiectul noului Stadion Tineretului 

Primarul Coliban n-a contestat necesitatea sălii polivalente, singura discuție fiind legată de costuri. În sfârșit, este bine că se face pe locul în care a fost demolat Stadionul Municipal, cu promisiunea realizării unui stadion nou, de 25.000 de locuri. Pentru că timp de 12 ani, administrația PNL n-a făcut decât să promită ba stadion, ba sală polivalentă. 12 ani de întârziere, trei mandate cu promisiuni uitate!

Spre deosebire de administrația anterioară, primarul Coliban a realizat din primul mandat proiectul unui stadion: Stadionul Tineretului va fi refăcut din temelii și va avea cea îndeplini cele mai exigente criterii UEFA. Proiectul este dat spre finanțare Companiei Naționale de Investiții (CNI), dar dacă, din diferite motive, guvernul PSD-PNL vor sări Brașovul de la finanțare, așa cum au scos noul spital de pneumoftiziologie și boli infecțioase de pe lista de finanțare prin PNRR, atunci Primăria e pregătită să-l realizeze prin eforturi proprii. 

Achiziția de autobuze electrice e un obiectiv asumat al administrației Coliban

Primarul Coliban are proiecte aprobate pentru 73 de autobuze electrice prin PNRR. Demersul său este ca toată flota RATBV să fie modernă și prietenoasă cu mediul astfel încât brașovenilor să le placă să folosească transportul public la deplasările în interiorul orașului. 

E adevărat c-au fost achiziționate autobuze electrice și de către administrația anterioară. Însă, tot atunci s-au cumpărat 105 autobuze Diesel prin împrumuturi BERD în condițiile în care se puteau obține autobuze electrice pe fonduri nerambursabile. Abia în acest mandat se poate vorbi de o direcție asumată și coerentă de dotare și de modernizare a flotei RATBV. În acest mandat s-au realizat stațiile de încărcare, se construiește garajul adecvat pentru flota de autobuze electrice și s-a renunțat la improvizațiile de până acum.