Guvernul PSD-PNL “uită” să finanțeze prin BEI spitalul brașovenilor scos de la finanțarea nerambursabilă prin PNRR

Primarul Coliban îi cere ministrului PSD Rafila să îsi respecte promisiunile făcute în toamnă și să semneze contractul de împrumut cu BEI pentru spital, până la finalul anului

Săptămâna trecută a fost termenul limită pentru depunerea ofertelor în cadrul procedurii de achiziție pentru proiectarea și execuția obiectivului de investiții “Spital clinic de pneumoftiziologie și boli infecțioase – Brașov”. Cinci oferte au fost depuse pentru construirea acestui spital de către firme atât din țară, cât și din străinătate.

Spitalul face parte din proiectul primarului Allen Coliban de creșterea calității serviciilor în domeniul sănătății prin construirea unui “oraș medical” care include și proiectul spitalului regional. Principiul de la care a plecat primarul Coliban este acela că toți brașovenii trebuie să aibă acces la servicii medicale de calitate, nu doar aceia care-și permit serviciile spitalelor private. 

Valoarea estimată a acestei achiziții este de aproximativ 400 milioane de lei (389.131.226,67 lei), la care se adaugă TVA și durata prevăzută pentru realizarea obiectivului este de 30 de luni. Fondurile trebuiau asigurate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), proiectul Brașovului clasându-se, datorită maturității proiectului, pe locul 7 din 49 pentru proiectele din domeniul sănătății depuse pentru construirea de spitale sau secții noi, lucru anunțat și de Ministerul Sănătății, la începutul acestui an. 

În luna septembrie, Ministerul Sănătății a scos de pe lista de proiecte finanțate prin PNRR spitalul de la Brașov, ministrul Alexandru Rafila anunțând că spitalul pneumoftiziologie va fi finanțat printr-un împrumut de la Banca Europeană de Investiții, contract pe care Ministerul Sănătății urma să îl semneze până la sfârșitul acestui an. 

Europarlamentarii Siegfried Mureșan (PNL) și Ramona Strugariu (REPER), care cunosc bine aspectele ce țin de PNRR, s-au arătat aproape la fel de consternați precum primarul Brașovului de decizia ministrului Rafila care a scos spitalul brașovenilor din lista proiectelor cu finanțare nerambursabilă prin PNRR, după ce proiectul se calificase între primele zece la etapa de evaluare. ”Spitalul din Brașov era și este eligibil pentru această finanțare” a spus politicianul liberal în timp ce eurodeputatul REPER a apreciat că ministrul Rafila urmărește interese politice meschine, fără să-i pese că brașovenii fără posibilități financiare se vor trata în continuare în condiții improprii.

Primarul Coliban insistă pentru acest proiect și nu concepe ca Brașovul să nu aibă spitale civilizate și brașovenii să continue să se trateze pe cele 107 locuri din clădirea care a avut funcțiunea de baie comunală înainte de-a deveni spital de boli infecțioase sau în spitalul de pneumoftiziologie care funcționează în vile turistice degradate, construite în urmă cu mai bine de un secol, și cere ministrului Rafila finanțarea promisă prin BEI, până la finalul anului. 

“Brașovul are nevoie de un spital de pneumoftiziologie și boli infecțioase și de aceea am tratat tot timpul cu maximă seriozitate acest proiect. Din păcate, nu pot să spun același lucru despre Ministerul Sănătății. Noi ne-am îndeplinit partea noastră de obligații și astăzi avem cinci oferte depuse pentru construirea acestui spital. Dacă la începutul anului eram felicitați pentru proiectul nostru și obțineam finanțare prin PNRR, după câteva luni, când licitația era demarată, Ministerul a luat decizia, fără prea multe explicații, să retragă proiectul nostru de la finanțare, pentru a îl include într-o finanțare BEI, împrumut pe care ministrul Rafila s-a angajat că îl va semna până la sfârșitul anului. Sperăm ca de data asta să își onoreze promisiunea, pentru că vorbim de înlocuirea unor facilități care funcționează în condiții improprii, iar brașovenii au dreptul să beneficieze de tratamente medicale în aceleași condiții ca orice european”, a declarat primarul Allen Coliban.

Cei cinci ofertanți sunt: 

  1. MTE YAPI Ticaret, împreună cu 9 subcontractanți; 
  2. Asocierea dintre Ubitech Construcții SRL (lider), Conim Partners, Mithras Build, Leviatan Design, Copraag Entrepreneur, la care se adaugă 4 subcontractanți; 
  3. Asocierea dintre Ness Proiect Europe (lider), Cubicon Invest, Mansart Corporate, la care se adaugă 11 firme ca terți sau subcontractanți; 
  4. Asocierea Bog’Art (lider), Igna Instal, Eren Cons și alte 13 firme ca subcontractanți;
  5.  Asocierea dintre  SSAB-AG (lider),UNITH2B, Metag Insaat Ticaret Anonim Sirketi, Iproplan® Planungsgesellschaft mbH și 11 firme ca subcontractanți.

Spitalul de pneumoftiziologie și infecțioase urmează să fie dezvoltat în zona Bartolomeu (CATTIA), în vecinătatea centurii ocolitoare a municipiului și a străzii Institutului, lângă viitorul spital regional. Conform studiului de fezabilitate aprobat de Consiliul Local în 2022, spitalul se va construi pe un teren cu o suprafață totală de 76.781 m.p. și va fi compus din patru corpuri, cu o suprafață totală desfășurată de 40.695,5 m.p. 

Spitalul va avea un număr 279 de paturi, din care 242 în regim spitalizare continuă, 15 la terapie intensivă și 22 pentru structura de spitalizare de zi, putând fi suplimentate până la 324 în cazuri de necesitate. 

În prezent, Spitalul de Boli Infecțioase Brașov funcționează într-o clădire construită în anul 1957, situată pe strada Mihai Viteazu nr. 9, ce nu mai corespunde cerințelor actuale de calitate. Clădirea ridică probleme în adoptarea de noi tehnologii necesare din punctul de vedere al actului medical și al îngrijirii pacienților, din cauza limitărilor fizice ale clădirilor (spațiu insuficient pentru integrarea unor sisteme HVAC, echipamente medicale etc.) și nu permite integrarea optimă, din punct de vedere epidemiologic, a circuitelor intraspitalicești. Totodată, numărul de paturi asigurat este subdimensionat față de nevoile actuale din teritoriu, spitalul deservind atât județul Brașov, cât și județele limitrofe. 

Pavilioanele în care funcționează Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie Brașov au fost construite între anii 1920 și 1923 și prezintă un grad avansat de uzură, nefiind în acord cu cerințele actuale de confort.