Noul Spital al Brașovului

un spital modern, multidisciplinar, interdisciplinar și corect dimensionat

Despre proiectul noului spital al Brașovului am aflat la sfârșitul anului 2016, când m-a sunat doctorul Dan Grigorescu să-mi ceară sprijinul, parte a unor demersuri către toate partidele din Brașov. Am vorbit atunci cu Vlad Voiculescu, ministrul Sănătății din Cabinetul Cioloș, și am auzit numai lucruri de bine despre inițiativa Asociației Noul Spital al Brașovului. 

”Primul lucru atunci când vorbești despre un spital nou e să testezi nevoia. Nevoia unui spital nou în Brașov este groaznic de mare. Este o rușine ce se întâmplă cu sistemul de sănătate din Brașov, e o rușine cum arată Spitalul Județean, e o rușine că sunt plimbați pacienții de la o clădire la alta, în altă parte a orașului. Cred că ”rușine” e un cuvânt bine ales”. Asta a spus de curând fostul ministru al Sănătății absolut dezamăgit de felul cum au evoluat lucrurile la acest proiect în ultimii aproape patru ani. Și nu am cum să nu fiu de acord cu el.

Nevoia unui spital nou la Brașov nu este de azi sau de ieri. Spitalul Județean construit de comuniști la începutul anilor ‘70 a fost subdimensionat în raport cu necesitățile de servicii medicale ale brașovenilor de la bun început. Dacă Spitalul Județean dispune azi de 915 paturi în cinci clădiri, nu putem să ne propunem construirea unui nou spital care să aibă o capacitate de 800 de paturi pentru a-l înlocui.

Sunt și voi fi un susținător al proiectului Noului Spital al Brașovului într-o formă cât mai apropiată de cea expusă de colectivul reunit în jurul doctorului Grigorescu. Am apărat acest proiect în Parlament, în 2017, atunci când senatorul PSD de Brașov, Florin Orțan, a depus un amendament prin care a cerut introducerea termenului „regional“ în textul de lege privind transferul terenului necesar construirii noului spital al Braşovului, de la Institutul Cartofului la Primăria Municipiului Brașov. Am considerat că prin înlocuirea în textul de lege a sintagmei de ”spital clinic“ cu ”spital regional” se vor restrânge substanţial posibilităţile de finanţare ale proiectului și, din păcate, am avut dreptate.

Una dintre soluţii era, într-adevăr, asumarea proiectului de către Ministerul Sănătăţii şi finanţarea printr-un program guvernamental. Dar proiectul poate fi pus în aplicare şi la nivel local, pentru că, atâta timp cât există un consens politic pentru sprijinirea lui, se găsesc şi soluţiile de finanţare. Două dintre ele fuseseră luate deja în discuţie de către Asociaţia Noul Spital al Braşovului, Primăria Braşov şi Consiliul Judeţean Brașov şi constau într-un împrumut obținut de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), respectiv, un proiect finanţat din fonduri europene.

Prin adăugarea termenul de “regional” în textul legii, nu s-a făcut decât restrângerea posibilităţilor de finanţare a proiectului şi prelungirea pe termen nedefinit a construirii unui nou spital la Braşov. De aceea, i-am cerut public domnului Orţan să renunţe la amendament şi să lase Braşovul în faza în care să aibă un teren pentru construcţia unui spital şi apoi autorităţile, fiecare pe partea lor, să vină cu soluţii de finanţare.

Mi-am asumat deschis sprijinul pentru Noul Spital al Brașovului și am arătat în Parlament și în spațiul public că toate contraargumentele erau false:
1. Proiectul noului spital al Braşovului nu este bine documentat – fals!
Pentru faza în care ne aflam, am considerat că proiectul este foarte bine pregătit. Eram în etapa în care terenul era clar identificat, în preajma centurii Braşovului, exista şi o Hotărâre a Consiliului Local Braşov prin care municipiul punea la dispoziţie o parte din teren, iar Primăria Braşov își luase angajamentul să asigure sumele pentru studiul de fezabilitate.

2. Investiția ar avea un impact negativ asupra cercetării în domeniul alimentar – fals!
Am fost de acord cu faptul că avem nevoie de cercetare în domeniul alimentar şi chiar încurajez activitatea Institutului de Cercetare-Dezvoltare în Domeniul Cartofului şi al Sfeclei de Zahăr. Însă, terenul identificat în zona Bartolomeu pentru spital reprezintă doar 1,3% din suprafaţa totală de care dispune institutul. Prin urmare, impactul semnificativ asupra cercetării era un argument fals, cu atât mai mult dacă este să punem în balanţă sănătatea populaţiei şi nevoia acută pe care o are Braşovul, de a avea un nou spital, cu toate specialităţile integrate.

3. Noul spital ar presupune suplimentarea numărului de paturi alocat Braşovului – fals!
Nimeni nu a cerut suplimentarea numărului de paturi. Dimpotrivă! Prin construirea unui nou spital ar trebui să se păstreze acelaşi număr de paturi, prin migrarea tuturor pavilioanelor aflate acum în diferite zone ale oraşului, într-un singur loc. Acest lucru ne-ar permite să avem, în sfârşit, la Braşov un spital multidisciplinar pentru tratarea problemelor complexe de sănătate, fără a mai fi nevoie să mutăm pacienţii dintr-o clădire în alta pentru diverse investigaţii.

Acestea erau problemele din 2017. Ce s-a realizat de atunci?

S-a pierdut foarte, foarte mult timp. În 2016, printre ultimele lucruri pe care le-a făcut fostul ministru Vlad Voiculescu a fost să trimită autorităților locale din Brașov documentațiile tehnice și studiile de fezabilitate pentru cele trei spitale regionale pregătite pentru finanțare pe fonduri europene. Nu pentru a fi copiate mot-a-mot, ci pentru a-și construi proiectul după modelele deja validate.

Un an și jumătate a luat primarului Scripcaru să identifice terenul pentru spital. Un an a fost blocat proiectul când PSD a decis să-l numească ”regional”, deși nici azi nu există o definiție clară a ce ar trebui să însemne un spital regional. Abia în septembrie 2019 a fost realizat studiul de prefezabilitate, care este de o calitate îndoielnică. De exemplu, terenul permite construirea P+6, P+8, scrie clar în proiect, dar cu toate acestea, au luat decizia de a susține P+2. Doctorul Grigorescu a făcut o remarcă corectă: ”Cea mai rapidă ambulanță este liftul”.

Eu cred că este impardonabil să nu fie invitați la discuțiile cu BERD reprezentanții Asociației Noul Spital al Brașovului (ANSB). Cu atât mai mult cu cât zeci sau sute dintre membrii ANSB sunt doctori cu mare experiență, mulți dintre ei evoluând în sistemele de sănătate din țările vestice și care știu mult mai bine cum trebuie să fie un spital modern decât cei câțiva politicieni locali care au luat deciziile în spatele ușilor închise.

Părerea lui Vlad Voiculescu este că ar fi trebuit realizat măcar studiul de fezabilitate și începute lucrările din 2016 până azi. Primarul ar fi trebuit să verifice statusul proiectului la fiecare trei luni. Ar fi trebuit să se bată pentru spitalul nou și ar fi trebuit să stea pe capul miniștrilor Sănătății din a doua zi de la instalare. Faptul că l-a așteptat pe ministrul Tătaru pentru a scoate proiectul de la naftalină nu rezolvă nimic în afară de câteva poze. Brașovenii au nevoie de spital, nu de poze și de promisiuni electorale.

Prin Planul Național de Investiții și Relansare Economică, actualul guvern a anunțat recent că nu va finanța construirea niciunui spital regional până în 2027, cu excepția celor din Cluj-Napoca, Iași și Craiova.

Pentru ca proiectul Noului Spital al Brașovului să continue, împreună cu colegul meu Tudor Benga, am depus în 9 iulie inițiativa legislativă de modificare a Legii nr. 32/2018 privind transmiterea unei suprafețe de teren din domeniul public al statului și din administrarea Academiei de Științe Agricole și Silvice “Gheorghe Ionescu-Șișești” Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Cartof și Sfeclă de Zahăr Brașov, județul Brașov, în domeniul public al municipiului Brașov, pentru realizarea obiectivului de investiție “Construire Spital Clinic Regional de Urgență Brașov”, eliminând sintagma ”regional” din cuprinsul ei, ceea ce va face posibilă continuarea proiectului Noului Spital.

Am lansat petiția prin care atragem atenția că Brașovul are nevoie de un spital modern, multidisciplinar, interdisciplinar și corect dimensionat. Am strâns 4000 de semnături în câteva zile de la brașoveni care au înțeles importanța noului spital pentru comunitatea noastră. Prin intermediul petiției, am urmărit să-l convingem pe ministrul Nelu Tătaru că Brașovul are nevoie de restart al sistemului de sănătate, că are nevoie de Noul Spital, unic, modern, interdisciplinar, cu un număr de 1600-1800 de paturi. Ideal ar fi ca guvernul să susțină financiar acest demers, normal ar fi măcar să nu îl încurce. În al doilea rând, mi-am dorit să-l convingem pe primarul George Scripcaru că proiectul de spital de 800 de paturi propus în studiul de prefezabilitate a cărui recepție a semnat-o este INSUFICIENT și că nu rezolvă problemele sistemului de sănătate din Brașov.

În 15 iulie, am fost împreună cu doctorul Gabriel Moraru, reprezentant al Asociației Noul Spital Brașov și președinte al Colegiului Medicilor Brașov, la o discuție de lucru cu Nelu Tătaru, la Ministerul Sănătății. Tema centrală a fost nevoia Brașovului pentru un spital modern, de cel puțin 1500 de paturi. Am predat lista cu cele aproximativ 4000 de semnături și documentația proiectului așa cum a fost propusă de Asociația Noul Spital Brașov. E adevărat că există voci care susțin soluția actuală de 800 de paturi, dar pe argumentele tehnice prezentate a înțeles și ministrul Tătaru care este nevoia reală a Brașovului. Urmează să mai am o discuție cu Ludovic Orban despre latura politică, care ar trebui să asculte de argumentele tehnice.

De ce trebuie 1500-1700 de paturi în noul spital?

Consider că este inacceptabil faptul că suntem în pericol să ratăm o șansă. Și nu pot să nu fac o paralelă cu ceea ce am aflat de la doctorul Dan Grigorescu atunci când discutam despre fundamentarea nevoii unui spital nou la Brașov. Faptul că în 1970, în contextul în care se construiau alte spitale județene în țară – Craiova și Constanța -, Brașovul a avut o construcție nouă, corpul A al actualului Spital Județean, subdimensionată. Alte municipii comparabile cu Brașovul aveau spitale de 1400-1600 de locuri, iar la Brașov s-a construit un corp de clădire cu doar 600 de locuri. Tot ceea ce vedem astăzi, acest sistem pavilionar cu clădiri vechi și improprii este urmare, este moștenire a acelei decizii, a acelui moment. Toate aceste unități au o vechime de cel puțin o jumătate de secol și sunt departe de a asigura condiții bune pentru pacienții care le calcă pragurile. Ei, bine, iată că la 50 de ani după acel moment, avem o nouă șansă. Este o șansă nu doar pentru noi, este vorba de spitalul în care copiii noștri, părinții noștri, noi înșine vom merge să ne rezolvăm problemele medicale în următorii 20-30 de ani. Dacă Brașovul face o investiție în sensul acesta – și sunt convins că o va face, tragem cu toții în direcția aceasta – este foarte important ca investiția aceasta să fie un moment zero de readucere în prezent a întregului sistem medical brașovean. Or, treaba asta nu se poate face cu 800 de paturi și să păstrezi 1000 de paturi în sistemul pavilionar actual, răsfirat pe toată raza municipiului Brașov. Pur și simplu, este inacceptabil.

Dacă vorbim de proiectul recepționat de Primăria Brașov, atunci vorbim despre 800 de paturi din noul spital regional, adică pentru toată Regiunea Centru, care ar trebui ar trebui să vină peste un sistem medical existent, peste un spital județean funcțional, peste niște spații spitalicești pentru diverse discipline, sistem pe care noi nu-l avem. Noi construim o tichie de mărgăritar fără să avem baza acestui sistem. Iar dacă-l realizăm subdimensionat, așa cum ne este propus acum, atunci cu siguranță în următorii 20-30 de ani nu vom vedea o altă investiție în sistemul de spitale publice. Îmi permit să spun asta, cu toată convingerea, pentru că de cel puțin 30 de ani așteptăm o investiție în domeniul acesta. Este o investiție importantă și trebuie tratată cu toată seriozitatea, nu ne putem juca nici cu nevoile brașovenilor, nici cu banii brașovenilor.

Săptămâna trecută, la Primăria Brașov, a fost un eveniment de presă cu caracter electoral în prezența ministrului Tătaru, în care toți și-au dat mâna fericiți și au spus că vom avea spital regional la Brașov, de 800 de paturi. Este o greșeală, este un moment pe care nu avem voie să-l ratăm. Înc-o dată: nu avem voie să-l ratăm pentru noi, pentru părinții noștri și, mai ales, pentru copiii noștri.

Asociația Noul Spital al Brașovului este o inițiativă civică și apolitică pornită în 2015 și reunește un colectiv valoros strâns în jurul doctorului Grigorescu. Faptul că eu și colegii din USR suntem singura formațiune politică din Brașov interesată de proiectul bine fundamentat de către membrii ANSB este în măsură să ne îngrijoreze pentru că noi dorim ca proiectul noului spital să fie unul al întregii comunități.

Mai mult, ”Asociația, deși este cea care a inițiat acest proiect, a gândit acest proiect, l-a dezvoltat, l-a promovat, l-a dus la stadiul acesta conceptual și a identificat inclusiv variantele de finanțare, este de o foarte bună vreme, practic, blocată în a-și exprima punctul de vedere public, oficial, ba chiar mai mult decât atât, chiar și în fața ministrului Sănătății.” spune doctorul Dan Grigorescu. Acest fapt este greu de acceptat. Reprezentanții ANSB ar trebui să fie invitați la fiecare discuție cu BERD referitoare la proiectul noului spital.

Ce capcane mai ascunde termenul de spital ”regional”?

Doctorul Dan Grigorescu: ”Eu îmi permit, poate în premieră, să aduc în discuție două lucruri foarte importante. O dată, prin definiția regiunilor de dezvoltare, așa cum avem noi cele opt, în România, și care este o definiție europeană, nicio astfel de regiune nu are dreptul să aibă două spitale regionale. Deci, este regiunea și un spital regional. Dacă noi considerăm această găselniță, care permite în Regiunea Centru a Spitalului Regional Brașov și a Spitalului Regional Mureș, va rezista fără să moară rapid după alegerile care vor avea loc, astfel încât fie Spitalul Regional din Mureș să dispară, fie Spitalul din Brașov să dispară, se înșeală. Eu opinez că Spitalul din Brașov va dispărea pentru că lobby-ul care se face pentru Spitalul Regional Mureș este foarte puternic și a fost materializat exact în scoaterea din transparența publică, din transparența instituțională, în urmă cu opt luni de zile a ordinului pe care Sorina Pintea l-a gândit tocmai pentru a oferi o anumită regionalizare Spitalului din Brașov și, secundar, pentru a oferi BERD-ului posibilitatea de a finanța un obiectiv de importanță regională.

În al doilea rând, vreau să se știe un lucru care este foarte important, de asemenea, tot conform concepției aflate în momentul de față și la Ministerul Sănătății, și la Comisia de Sănătate din Parlament, acela că în momentul în care un spital regional ia naștere, el ia naștere pe structura Spitalului Județean din acea localitate, acesta, practic, dispărând. Deci, nu apare un spital regional peste structurile județene ale celor patru, cinci sau șase județe din regiunea respectivă, ci se presupune că spitalul județean respectiv evoluează, i se aduc niște elemente suplimentare, și de complexitate, și de acoperire, ș.a.m.d., astfel încât cu paturile pe care el le va conține va putea să acopere necesitățile de asistență medicală de urgență cu numărul de paturi corespunzător. În situația în care Spitalul Județean actual, și așa incomplet și care nu poate fi acreditat la nivelul 1A, se va transforma într-un spital regional. Deci, acesta având aproape 1000 de paturi se va transforma într-un spital regional de 800 de paturi. Deci, se va transforma! Deci, Spitalul Regional nu va apărea în plus. Este evident că oricât de performant ar fi acest spital nou, oricât de mari ar fi spațiile și circuitele, numărul de paturi, practic, va scădea. Va scădea și în mod absolut, dar și în mod relativ pentru că ele vor trebui să cuprindă și cazurile complicate care vin din aria teritorială care ne este repartizată. Adică, Harghita, Covasna, în cazul nostru, sau a întregii regiuni dacă presupunem că va rămâne ca singur spital regional Spitalul din Brașov. Deci, ceea ce în momentul de față pare o mare realizare, NU ESTE!”

Este necesară scoaterea din sintagma ”spital regional de urgență” a cuvântului ”regional” pentru a putea permite comunității brașovene să-și dezvolte un spital mai mare decât cel regional, asta în contextul în care la nivelul Ministerului Sănătății, în momentul de față, concepția, conceptul și definiția unui spital regional se referă la aproximativ 800 de paturi, așa cum vor fi cele de la Cluj-Napoca, Iași și Craiova.

Brașovul are nevoie de un spital de 1500-1700 de paturi, modern, interdisciplinar, multidisciplinar, iar unul de 800 de paturi ar fi o greșeală asemănătoare cu cea făcută de comuniști în 1970, atunci când au decis să construiască Spitalul Județean doar cu 600 de paturi, iar la Craiova construiau unul de 1600 și la Constanța unul de aproximativ 1300 de paturi.

Legat de partea de finanțare, de 10-15 ani banii nu mai constituie principala problemă a României sau a Brașovului, în particular. Lipsește viziunea autorităților – fie ele locale sau naționale -, profesionalismul în elaborarea proiectelor și capacitatea pentru a le duce la îndeplinire. Colectivul ANSB a identificat deja posibilele surse de finanțare.

Noul spital este un proiect foarte important al Brașovului și depinde de noi să îl realizăm așa cum trebuie. Îi invit pe toți politicienii locali și pe cetățenii brașoveni să sprijine proiectul Noului Spital într-o formă mai apropiată de cea concepută de colectivul reunit la inițiativa doctorului Grigorescu.

P.S.: Vă rog să semnați și să distribuiți petiția prietenilor voștri. Un număr mare de semnături va constitui o presiune de care primarul și miniștrii vor trebui să țină cont.

Implică-te în dezvoltarea Brașovului!

Toate marile schimbări politice din ultimii ani s-au întâmplat pentru că cetățenii au decis să nu stea deoparte. Primul pas este să fii informat.

În fiecare săptămână, trimit brașovenilor pe e-mail detalii legate de activitatea pentru Brașov, inițiative ale societății civile, noutăți despre administrația orașului.